tolle sätze (2)

jöns: är det frun fortfarande?

plog: ja, jag har inte hittat henne.

jöns: ja det är ett helvete med kvinnor och ett helvete utan kvinnor. så hur man resonerar är det ändå mest logiskt att slå hjäl dem mens det är som roligast.

plog: käringtjat och svinmat.

jöns: barnskrik och pissblöjor.

plog: vassa naglar och spydigheter.

jöns: hugg och slag och fans moster till svärmor.

plog: och så när man ska lägga sig att sova …

jöns: en ny melodi …

plog: tårar, gnäll och jämringar i himlens höjd.

jöns: varför kysser du mig inte godnatt?

plog (på samma sätt): varför sjunger du inte en sång?

jöns: varför älskar du mig inte som när vi träffades först?

plog: varför tittar du inte på min nya särk?

jöns: du bara vänder ryggen till och snarkar.

plog: fy fan!

jöns: fy fan. och nu är hon borta! gläd dig!

plog (ursinnig): jag ska knipa dem i näsan med tången. jag ska bulta dem på bröstkorgen med lilla hammaren, jag ska knacka dem så lätt i skallen med stora släggan.

lisa: plog, lilla plogen min. lilla rara plog, förlåt mig för allting!

jöns: om ett ögonblick börjar hon gråta.

lisa: jag måste gråta. det är så hemskt allting. den här herrn han har lurat mig så förskräckligt så det kan du inte tro.

skat: hör nu kunigunda, om nu sanningen ska fram så…

jöns: snart kommer talet om älsklingsrätterna, så vänta bara.

lisa: lille plog när vi kommer hem så ska jag laga kroppkakor åt dig med rotmos och lingon, det är det bästa du vet, inte sant lille plog?

plog: ja, men först måste jag slå ihjäl honom där.

lisa: javisst. slå ihjäl honom bara. slå ihjäl honom riktigt ordentligt. o, o, jag tycker inte alls om honom längre.

jöns: milde herre gud, varför gav du oss kvinnan?

[das siebente siegel]

Leave a Reply

